Wellicht heb je anderen eens “live” zien passeren op je tijdslijn op LinkedIn, Facebook, Instagram, Twitter of YouTube. Of misschien heb je er zelf al ervaring mee. Maar wat is nu het voordeel hiervan?
Door live op social media te gaan, onderscheid jij je merk of bedrijf van je concurrenten. In een live-video maak je persoonlijk contact met je volgers of fans en dat zorgt ervoor dat zij zich betrokken voelen bij jouw merk of bedrijf. Het helpt je om in realtime met je volgers in contact te komen en ervoor te zorgen dat ze zich gehoord voelen
Ongeacht het platform waarop je live wil gaan, zijn hier enkele dingen waar je je aan moet houden om je kijkers betrokken en tevreden te houden.
Hier volgen 7 tips om in je in gedachten te houden wanneer je live gaat op social media.
- Creëer buzz op voorhand
Vertel mensen over de timing van de sessie en het onderwerp dat je gaat bespreken. Geef ze de tijd om zich voor te bereiden en maak wat tijd vrij om met hen in gesprek te gaan. Je kunt hen ook vragen enkele vragen door te sturen. Zo kom je te weten wat je publiek van jou verwacht en kun je je beter voorbereiden. Je kan bv. stories op Facebook, Instagram en LinkedIn gebruiken om aankondigingen te doen.
- Let op de timing
Er is geen vaste regel qua tijdstip om live te gaan. Je kan best kijken naar de timing van de dag waarop je het meeste betrokkenheid op je social media krijgt en op basis daarvan beslissen. Met Facebook en YouTube kun je de Live-sessie op voorhand posten en mensen herinneringen laten instellen. Op deze wijze is er minder kans dat geïnteresseerden je live uitzending missen.
- Plan, plan, plan!
Ongeveer 15 tot 60 minuten zijn voldoende voor een Live-sessie, ongeacht hoe belangrijk je onderwerp is. Iedereen heeft het druk… Je moet je sessie wel structureren (ja, zelfs een geïmproviseerde sessie!). Dit om ervoor te zorgen dat jij en je volgers er het meeste aan hebben.
- Zorg voor de juiste technologie
Of je de camera verticaal of horizontaal gebruikt, hangt af van het platform waarop je Live wil gaan. Als de live op meerdere platforms wordt uitgezonden, kunt je jouw beslissing baseren op het platform dat de voorkeur heeft van jou en je volgers.
Een sterke internetverbinding hebben is een absolute must. Als je live gaat vanaf een telefoon, schakel dan de optie “Niet storen” in. Het gebruik van een statief of een stabiel oppervlak is een goed idee. Probeer je telefoon niet in de hand te houden tijdens de volledige duur van de Live. Het veroorzaakt vermoeidheid en je riskeert dat je beeld zal niet zo stabiel zal zijn.
- Voeg een beschrijving toe
Als het een geplande Live is op Facebook of YouTube, heb je de mogelijkheid om een goede beschrijving toe te voegen. Bij Instagram Lives kun je de beschrijving pinnen in het opmerkingenveld. Zo weten kijkers wat het onderwerp is, ongeacht wanneer ze de sessie ontdekken of eraan deelnemen.
- Reageer in realtime
Zorg ervoor dat je kijkers zich gehoord voelen. Het is uitermate belangrijk om zoveel mogelijk commentaren en vragen te beantwoorden. Zorg ervoor dat ze zich betrokken voelen en communiceer zo veel mogelijk. Je kunt hen bij hun naam noemen en hallo zeggen om betrokkenheid aan te moedigen. Als je denkt dat het beantwoorden van een opmerking enige tijd zou duren op een Instagram Live, kun je deze vastzetten voor de duur van de discussie om kijkers te helpen bijhouden waar er over wordt gepraat.
- Na het streamen
Nadat de livestream voorbij is, kun je de video delen als een stukje content op je feed, stories en Instagram (IGTV). Je kunt hem ook in delen bewerken om te delen als kleinere items die mensen later kunnen bekijken. Door het toegankelijk te maken als hapklare content, wordt ook de deelbaarheid vergroot, waardoor de houdbaarheid van je Live-sessie vermenigvuldigd wordt.