Waarom moet je Convertkit overwegen voor je mailings?

Jarenlang was Mailchimp (gratis versie) mijn favoriete software om mailings op te maken en te versturen.

Dit om de volgende redenen:

  • Je account blijft gratis tot 2.000 subscribers. 
  • Mailchimp is de meest populaire e-mail marketing software ter wereld voor kleine bedrijven. 
  • De tool is gemakkelijk te integreren in WordPress en andere software die ik gebruik.

Echter afgelopen zomer begon ik tegen de limieten van de tool aan te lopen, toen ik wou gaan werken met het indelen van mijn subscribers in segmenten en "taggen" op basis van hun gedrag. 

UPDATE: met de nieuwe versie van Mailchimp is taggen wel mogelijk.. Dit artikel zal aangepast worden.

Ik geef een eenvoudig voorbeeld: 

Stel dat je een mailing stuurt naar 1.000 mensen. Hiervan openen dan 600 personen jouw mail. Uit deze groep klikken er 100 op een link, waardoor ze op jouw landingspagina met een aanbod terecht komen.

Dan zou het toch interessant zijn dat je een onderscheid kan maken tussen

  1. de mensen die de mailing openden;
  2. de mensen die de mailing openden en klikten op link van je landingspagina;
  3. de mensen die de mailing openden en klikten op link van je website en/of social media;
  4. de mensen die de mailing niet openden. 

Nadien kun je een "re-send" uitvoeren naar de personen die je mail niet geopend hebben (dan wel met een ander onderwerp). Dit lukt nog met Mailchimp, zelfs met de gratis versie. Echter je kan geen subscribers "taggen" zoals bij Convertkit. Met deze laatste kun je veel verder gaan in de segmentatie en de daaraan verbonden strategieën. Je zou een aparte tag kunnen voorzien voor elk van de 4 categorieën uit mijn voorbeeld.

Een ander punt - voor wie de betalende versie van Mailchimp gebruikt - is dat ze dubbele subscribers aanrekenen in tegenstelling tot bij Convertkit.

Voor de bloggers onder ons: wat wel handig is in Mailchimp, is de RSS functionaliteit om de volgers van je blog automatisch op de hoogte te houden van nieuwe artikelen. (Voor de blog die je nu aan het lezen bent, ben ik momenteel weliswaar een andere tool aan het testen. Daarover volgt misschien meer nieuws in de toekomst.)

Conclusie

Voor kleine ondernemingen die beginnen met e-mail marketing zou ik de gratis versie van Mailchimp zeker aanraden, voornamelijk om ervaring op te doen. Ze bieden trouwens ook verschillende templates aan, waarvan ik eerlijk gezegd nooit één gebruikt heb. Als je ooit een Mailchimp opleiding bij me volgde, weet je waarom 😉

Voor wie al ervaring heeft met het versturen van mailings en er meer wil uithalen, is Convertkit een dikke aanrader. Ik gebruik de tool nu al meer dan een half jaar en ben er zeer tevreden van.

▶ Bezoek de website van Mailchimp

▶︎ Bezoek de website van Convertkit


Succes!

Spread the Word