In de week van 14 maart nam ik deel aan Social Media Marketing World in San Diego. Ik dacht dat het een goed idee zou zijn om je wat feedback en tips te geven met betrekking tot dit evenement. Dus laat me mijn ervaringen met je delen.
Ik arriveerde op zondag en ging meteen naar een meetup die was georganiseerd door Ecamm. Dit is een bedrijf dat een alles-in-één platform voor livestreaming heeft dat speciaal is ontworpen voor Mac. Hoewel ik niet lang op de meetup bleef, kreeg ik toch een paar tevreden klanten van Ecamm te spreken. Naar mijn mening biedt dit bedrijf een zeer interessant product aan.
’s Avonds was er een pre-event netwerkbijeenkomst waar veel interessante mensen bijeen waren. Aankomen op een plek die nieuw voor je is, is niet altijd gemakkelijk, maar omdat ik in de weken voorgaand het evenement veel online had genetwerkt, was het voor mij een stuk gemakkelijker om op de eerste avond meteen interessante gesprekken aan te gaan.
Dag 1
Maandag ben ik naar een paar talks geweest en heb ik video’s opgenomen. Die filmpjes vind je terug op de TikTok account en de Instagram Reels van efficado.
Ik heb o.a. een leuke video gemaakt met Michael Stelzner, de CEO en oprichter van Social Media Examiner, organisator van het event. Verder heb ik een aantal stands bezocht zoals die van Streamyard. Ik gebruik hun tool voor livestreams sinds ik actief ben op LinkedIn Live. Sindsdien is de tool enorm geëvolueerd. Ik gebruik hem nu ook voor podcast opnames. Een ander pluspunt is dat de geluidskwaliteit van Streamyard uitstekend is, omdat je het in aparte audiotracks kan downloaden.
Een zeer interessant gesprek dat ik had was met Emeric Ernoult, de CEO van Agorapulse. Ik was blij om te horen dat ze nu een oplossing hebben om je Instagram inbox beter te organiseren en op te volgen. Toen ik begin vorige jaar nogal actief was op de audio app Clubhouse, had ik wat moeite met het beheren van de vele berichten die ik ontving. Met de laatste update zouden gebruikers deze berichten efficiënter moeten kunnen beheren.
En dan was er nog Park Howell, die ik ontmoette tijdens het netwerken aan de bar in het Hyatt Hotel. Door zijn lezing maakte ik kennis met het ABT-framework dat staat voor ‘And But Therefore’. Omdat ik tijdens deze sessie tweette en erg actief was, was ik een van de prijswinnaars en kreeg ik zijn boek. Ik ga me hierin verdiepen en breng verslag uit op mijn blog en op mijn podcast CMO Stories. Park heeft trouwens toegezegd om als gast op mijn podcast te komen.
Dag 2
Dinsdag was er de keynote van Michael Stelzer met een paar boeiende trends en inzichten in de S-curve. De S-curve is een curve die van aantrekken naar extraheren gaat in een S-vormige figuur. De boodschap was dat in het begin elk social media kanaal gebruikers wil aantrekken en er uiteindelijk geld uit wil halen. Ik heb ook interessante inzichten opgedaan over Facebook-berichten: de posts die tegenwoordig het beste bereik en betrokkenheid genereren op Facebook, zijn op tekst gebaseerde berichten met achtergronden.
Een ander inzicht was dat je je op de video moet concentreren. Je hebt waarschijnlijk gehoord dat Instagram niet langer louter een app voor het delen van foto’s is. Het is meer en meer een app voor het delen van video’s. We weten dat Instagram Reels belangrijk zijn en ik denk dat ze in de toekomst nog belangrijker zullen worden. Tik Tok is op dit moment de populairste social media website. Dit betekent dat je echt actief moet zijn op TikTok als je voorbereid wil zijn op de nabije toekomst. Michael had het ook over content creators: meer en meer van hen gaan in de toekomst betaald willen worden. Hij sprak ook over de statistieken van sociale media: volgers krijgen is niet het belangrijkste. Volgers zijn interessant en het kan een teken van autoriteit zijn als je veel volgers hebt, maar het betekent niet dat ze automatisch je posts gaan zien, enkel en alleen omdat ze je volgen. Het is namelijk het algoritme dat kiest welke posts aan mensen worden getoond.
Ook volgde ik sessies over LinkedIn van Julia Fox en sprak ik met Chandler Bolt van de Self Publishing School. Hij is een bekende auteur met wie het erg interessant was om mee te praten. De dag werd afgesloten met happy hour en netwerken buiten in de zon.
Dag 3
Woensdag begon met een lezing van Cathy Hackl over web 3 en de metaverse. Om een lang verhaal kort te maken: dit komt er echt aan! Daar kun je niet meer omheen… Ik zal daar een volgende keer op terugkomen.
Het volgende op mijn agenda was de lunch met Mark Schaefer, die ik verkregen had door zijn cryptomunt te kopen. Hij is echt een inspirerend persoon. Tijdens deze lunch heb ik veel inzichten van hem opgedaan. En omgekeerd! Ik heb hem op een idee gebracht voor een van zijn volgende talks. Omdat ik door mijn ervaring met mijn persoonlijke TikTok account intussen goed weet hoe TikTok werkt, heb ik een nieuw account gelanceerd voor mijn bedrijf efficado. Via een specifieke aanpak ga ik erzorgen dat het algoritme weet welke die mensen ik op mijn account wil krijgen. Mark was geïntrigeerd en besloot er een video over te maken, die hij op zijn Instagram plaatste.
De grootste verrassing voor mij moest echter nog komen. Ik heb een gratis ticket gewonnen voor het evenement van volgend jaar, een geweldige prijs! Dus volgend jaar ben ik er weer bij op Social Media Marketing World 2023!
Hopelijk zal mijn feedback sommigen van jullie ertoe aanzetten om meer te weten te komen over bepaalde onderwerpen. Aarzel dus niet om mij een berichtje te sturen om met mij in contact te komen, mij te volgen op social media en/of mijn podcast CMO Stories te beluisteren. Je vindt mijn podcast op www.cmo-stories.com, maar ook op Apple podcasts, Google Podcasts en Spotify.