Twitter heeft de afgelopen elf jaar zijn positie als toonaangevend platform voor social media verdiend. Die korte stukjes tekst van 280 tekens (vroeger 140 tekens) kunnen merkbekendheid bieden voor bedrijven van elke omvang. Twitter-gebruikers houden van het gemoedelijke en actuele karakter van het platform.
Als je een eigen zaak hebt, kan het een slim idee zijn om Twitter in je marketingplan mee op te nemen. Maar hoe begin je hier nu aan? Hieronder som ik enkele eenvoudige stappen op die iedereen vrij snel zou moeten kunnen uitvoeren.
Stap 1 – Maak een bedrijfsprofiel
Leg je gebruikersnaam vast. Als je reeds andere aanwezigheden op social media hebt, zoals een Facebook-pagina, Instagram-account of LinkedIn-pagina, moet je eerst controleren of deze gebruikersnaam beschikbaar is op Twitter. Zo ja, claim die naam dan onmiddellijk!
Consistentie tussen platforms is super belangrijk voor het vaststellen van merkwaarde en authenticiteit. Als je “perfecte match” echter niet meer mogelijk is, herhaal je de procedure en zoek je een gebruikersnaam die zo dicht mogelijk bij die andere die je al hebt aansluit. Let op: gebruikersnamen op Twitter zijn beperkt tot 15 tekens…
Als je eenmaal een gebruikersnaam hebt, is je volgende stap om je profiel in te vullen. Er zijn drie belangrijke onderdelen: je profielfoto, je bio en je omslagafbeelding. Net zoals voor je gebruikersnaam, gebruik je best hetzelfde sociale profiel als dat van andere kanalen. Wat bedoel ik hiermee? Wel upload dezelfde profielfoto en omslagfoto en voeg een soortgelijke bio-tekst toe, alsook een link naar je bedrijfswebsite.
Stap 2 – Bouw je Twitter-publiek op
Zodra je een actief profiel hebt, heb je natuurlijk volgers nodig. Maak het zo gemakkelijk mogelijk voor mensen om je Twitter-account te vinden en te volgen. Voeg overal icoontjes voor Twitter (en andere social media toe). Bv. Op je website, op je blog, in je mail signature, in je mailings etc…
Mailings sturen naar je bestaande doelgroep en hen toegang geven tot je groeiende social aanwezigheid is een goeie manier om meer volgers toe te voegen en jouw business meer bekendheid te geven.
Verwijs ook naar je Twitter-account op je andere social media profielen, zodat de mensen vanaf daar rechtstreeks je account kunnen bereiken.
Stap 3 – Bepaal Twitter-specifieke doelen
Door doelstellingen te bepalen voor jouw social media, hou je je inspanningen gericht. Op die manier kun je de doelen van je campagnes op een objectieve manier evalueren. Kies enkele statistieken die je belangrijk vindt, zoals bv. een toename van het aantal volgers. Controleer wel maandelijks om te zien wat werkt en wat niet.
Stap 4 – Maak een tweet-kalender op
Regelmatig tweets plaatsen (“tweeten”) helpt je jouw online aanwezigheid te vergroten en geloofwaardigheid te creëren. Bepaal een schema dat haalbaar aanvoelt voor jou en je zaak.
Selecteer specifieke tijdstippen voor je berichten, zodat je volgers weten dat ze nieuwe content kunnen verwachten rond die uren. Twitter is een platform waar je echt wel veel mag posten. Als je bedrijf een “one-man-show” is, kan het gebruik van de juiste tools je tijd doen besparen. Contacteer me als je meer info wil.
Nadat je jouw planning hebt opgesteld, ontwikkel je een tweet-template. De meest effectieve tweets bevatten een korte tekst, een visuele component, een web link en enkele relevante hashtags.
Enerzijds is het zinvol om op “trending” onderwerpen te springen en die hashtags te gebruiken, maar met een standaard eigen hashtag die je gebruikt voor de meerderheid van je tweets, kun je jouw berichten catalogiseren en je online reputatie opbouwen.
Het variëren van je tweets is de sleutel om de aandacht van je publiek vast te houden Vind een goed evenwicht tussen het tweeten van originele content tweeten en het promoten van je eigen producten en diensten. Je ook ook vragen stellen, polls uitvoeren en reageren op je Twitter-feed.
Deel zeker ook tweets van anderen (“re-tweeten”). Als je twijfelt, denk dan aan de volgende 80/20-regel: voor elke post over je eigen zaak dien je de content van 4 andere personen of bedrijven te delen. Bij social media draait alles om geven en nemen en het naleven van dit soort tweet-schema zal de grootste return voor je opleveren.
Stap 5 – Connecteer met je publiek
Om Twitter met succes te gebruiken voor je business, moet je zoveel mogelijk connecteren met je publiek. Bedank anderen voor het re-tweeten van je posts en voor het plaatsen van een reactie. Doe dit wel tijdig – op Twitter gaat alles snel – en op een professionele manier.
Een manier om de verwachtingen van je volgers te managen, is om transparant te zijn en proactief te communiceren. Mensen gaan hun vragen op je afsturen via Twitter in plaats van via mail. Vermeld indien nodig je bereikbaarheid op je profiel of geef hen indicaties hoe ze jou op de snelste manier kunnen bereiken.
Eerlijke, vriendelijk en open conversaties helpen je om jouw naamsbekendheid te vergroten en komen je reputatie ten goede.
Ik wens je veel succes om je zaak op de spreekwoordelijke Twitter kaart te zetten.
Als je begeleiding wenst met Twitter of ander social media, stuur dan een mailtje naar joeri@efficado.eu of stuur een direct message via Twitter naar @joeribillast. Mijn Twitter-account vind je op twitter.com/joeribillast
Verder vind je me o.a. ook op de volgende kanalen:
Instagram: instagram.com/joeribillast (gebruikersnaam: @joeribillast)
LinkedIn: linkedin.com/in/joeribillast
Facebook: facebook.com/efficado en facebook.com/joeri.billast
Pinterest: pinterest.com/joeribillast