Negen tips voor ondernemers op Instagram (uit Perstablo Magazine)

Met meer dan 500 miljoen maandelijkse actieve gebruikers is Instagram één van de meest gedownloade apps ter wereld. Echter omdat Instagram-marketing nog vrij nieuw is, worstelen vele ondernemers nog om er grip op te krijgen. Je kan bijvoorbeeld geen klikbare links in je berichten plaatsen. Als gevolg hiervan zien we dat veel ondernemers een account op Instagram aanmaken, maar verward raken over hoe ze de app daadwerkelijk kunnen gebruiken en het vervolgens opgeven.

Hieronder geef ik je een aantal strategieën en tips voor kleine bedrijven om het beste uit Instagram te halen en een loyale aanhang te bouwen:


1. Gebruik de juiste hashtags
Als je wil dat je berichten worden weergegeven in zoekopdrachten op Instagram, dan moet je hashtags gaan gebruiken. Het is een snelle manier om jouw zichtbaarheid te vergroten en mensen te bereiken die zich nog niet van jou, je merk en/of je zaak bewust zijn. Per bericht kan je tot 30 hashtags toevoegen.

De kunst is om de juiste hashtags te gebruiken. Een veelgemaakte fout die sommige bedrijven maken, is het gebruik van hashtags die ze zelf verzonnen hebben. Helaas is niemand op zoek naar die willekeurige hashtags, met als gevolg dat die je niet helpen om meer volgers te krijgen. Beter is om afbeeldingen te plaatsen die gerelateerd zijn aan populaire of “trending” hashtags.

2. Volg de reacties op
Publiceer je Instagram-berichten en kijk je er nooit meer naar? Dan ben je niet alleen. Veel ondernemers besteden weinig of geen tijd aan het controleren van de reacties die ze krijgen op hun posts. Echter als je resultaten wil bekomen met Instagram, moet je betrokkenheid tonen en dus effectief alle reacties beantwoorden.

3. Plaats video’s op Instagram
Ik moet je wellicht niet meer vertellen hoe belangrijk video voor kleine bedrijven is geworden. In mijn vorige artikel in de Digital Corner (over Facebook), had ik het al over vierkante video’s. Dit formaat is ideaal voor Instagram. Hou er wel rekening mee dat je video maximaal 60 seconden lang mag zijn.
Het mooie aan het gebruik van Instagram-video's is dat ze niet veel productietijd vragen. Het enige wat je echt nodig hebt, is je smartphone en wat creativiteit.

4. Start met “regrammen”
Het delen van de inhoud van anderen (“regrammen”) is een manier om snel connecties te maken en een publiek op te bouwen. In tegenstelling tot andere netwerken, heeft Instagram geen eigen manier om de inhoud van anderen te delen. Maar er zijn apps van derde partijen die je de mogelijkheid geven.

5. Begin met het gebruik van Instagram Stories
Instagram Stories wekken hier en daar wel wat controverse. Met Instagram Stories kun je namelijk meerdere foto's en video's samenvoegen tot een "verhaal" dat na 24 uur verdwijnt. Dit is dus vergelijkbaar met Snapchat.
Ga toch eens experimenteren met Instagram Stories en kijk welke creatieve ideeën je kan bedenken.

6. Probeer Instagram-advertenties
Eén van de grootste obstakels die kleine bedrijven weerhoudt om advertenties op sociale media uit te proberen zijn de kosten. Echter Instagram-advertenties bieden een mooie kans voor kleine bedrijven, omdat ze momenteel nog heel goed betaalbaar zijn.

Het is eenvoudig om ermee aan de slag te gaan, vooral als je al een Facebook ads account hebt, omdat Instagram ads op hetzelfde platform zijn ingebouwd. Ik raad je echter om aparte beelden specifiek voor Instagram-advertenties te maken in plaats van dezelfde te gebruiken die je voor Facebook zou gebruiken (deze worden immers anders in de newsfeed weergegeven). Contacteer me gerust als je hier vragen over hebt.

7. Organiseer een Instagram-wedstrijd
Wedstrijden op Instagram bieden een leuke manier om contact te maken met je huidige volgers en potentiële fans.
Er zijn bepaalde elementen die je best in je wedstrijd opneemt om je resultaten te maximaliseren:
- Bedenk een specifiek thema voor je wedstrijd in plaats van de generieke "volg ons om een gratis product te winnen” benadering;
- Maak een aangepaste hashtag voor je wedstrijd;
- Laat mensen een vriend taggen en reageren om deel te nemen aan de wedstrijd. Dit zal helpen om je wedstrijd veel sneller te verspreiden.
- Begin minstens een week op voorhand met het promoten van de wedstrijd;
- Overweeg samen te werken met andere bedrijven of influencers om nog meer bereik te krijgen;
- Lees de richtlijnen van Instagram vooraleer je start om er zeker van te zijn dat je alles volgens hun regels doet;
- Aangezien het de bedoeling is om trouwe volgers te krijgen, zou wat hetgeen je weggeeft enigszins gerelateerd moeten zijn aan je branche. Op die manier trek je niet alleen personen aan die “gratis” dingen zoeken, maar ook mensen die werkelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of je diensten.

8. Maak gebruik van Influencer Marketing
Influencer-marketing is één van de beste manieren om snel je volgers op te bouwen, vooral als je helemaal vanaf nul begint.
 
Begin met het maken van een lijst met de belangrijkste influencers in je branche. Zoek hen op op Instagram om te checken of ze een betrokken publiek hebben. Het gaat niet alleen om het aantal volgers dat ze hebben, maar bekijk hoeveel likes en reacties ze krijgen op hun berichten en hoe vaak ze berichten plaatsen.
Stuur hen daarna desgevallend een bericht en laat hen weten dat je geïnteresseerd bent om samen te werken.

9. Monitor wat werkt
Welke Instagram-berichten creëren het meeste betrokkenheid? Welke hashtags presteren het best? Dit zijn 2 voorbeelden van vragen die je jezelf kan stellen en die je gaan helpen om in de toekomst je resultaten op Instagram te verbeteren.

Veel succes!
Joeri

PS: Schrijf je hieronder in en ontvang mijn updates in je mailbox.

Spread the Word