Een social media influencer promoot producten/diensten via zijn kanalen om zo mensen aan te zetten tot aankoop van dat product of die dienst. Influencers werken hiervoor vaak samen met merken. Influencer marketing is begonnen bij celebrities, maar er zijn ondertussen veel meer content creators met een niche publiek. Op hun social media laten ze zien hoe of waarom zij gebruik maken van een bepaald product of een bepaalde dienst. De juiste influencer met het juiste bereik kan zeker waardevol zijn voor jouw merk. Het is wel belangrijk om samen te werken met de juiste influencer, die de waarden en visie van jouw bedrijf deelt.
Hieronder volgen zes tips of voordelen die jouw merk kan halen uit influencer marketing.
1. Kies voor micro-influencers
Een micro-influencer heeft tussen de 5.000 en 10.000 volgers en focust zich op een bepaald onderwerp waar hij/zij in geïnteresseerd is. Zijn of haar volgers delen deze interesse en kunnen dus een gerichte doelgroep zijn voor jouw merk. Een micro-influencer heeft misschien een kleiner aantal volgers, maar heeft vaak meer invloed op hen dan influencers met miljoenen volgers. De grootte van het bereik per post (het aantal mensen die je kan bereiken via de influencer) is belangrijker dan het aantal volgers. Micro-influencers hebben vaak een nauwere band met hun volgers. Door een beeld te scheppen over een bepaald product, dienst of merk, kunnen ze de mening van hun volgers in een bepaalde richting sturen. Het is belangrijk om te investeren in de juiste persoon, met de juiste doelgroep voor jouw merk.
2. Ga voor monogame influencers
Grote influencers promoten vaak verschillende merken binnen eenzelfde sector. Hierdoor worden ze ongeloofwaardig bevonden door de volgers. Ze zullen zich afvragen of de influencer het product nu echt zo goed vindt dat ze het promoot, of dat hij/zij de verloning van het promoten leuker vindt.
Monogame influencers daarentegen promoten en gebruiken niet veel verschillende merken. Ze hebben een lange termijn relatie met een merk omdat ze het echt graag gebruiken. Het is echter zonde om tijd en moeite te steken in het opbouwen van een relatie met een influencer die niet overtuigd is van je product en er maar 1 of 3 posts over plaatst. Door samen te werken met influencers die trouw zijn aan je merk, dezelfde waarden delen en je product echt graag gebruiken, zal je meer mensen bereiken. Hun volgers vertrouwen de influencer en houden rekening met hun mening. Hierdoor zullen ze jouw merk sneller vertrouwen dan als je een van de zoveel merken bent die een top-influencer promoot.
3. Influencers maken authentieke content
Influencers proberen hun volgers te inspireren en te stimuleren, door content te plaatsen over hun leven. Ze laten zien welke producten of diensten ze gebruiken in hun dagelijks leven. Een influencer weet goed hoe ze op een effectieve manier de boodschap van een merk kunnen overbrengen naar de juiste doelgroep. Het is door de typische storytelling van influencers dat hun volgers zo geboeid blijven. Belangrijk is dat de influencer oprecht blijft, zodat de volgers kunnen vertrouwen op reviews van de influencer. Zij rekenen op deze authenticiteit. Elke influencer heeft ook bepaalde waarden die duidelijk terugkomen in hun content. Als een influencer dezelfde waarden heeft als jouw merk, dan heeft hij/zij een ideale doelgroep voor jouw bedrijf. Influencers delen trouwens vaak dezelfde waarden als hun volgers.
4. Resultaten zijn meetbaar
Er zijn verschillende platformen die je helpen bij het bepalen van de juiste influencer voor jouw merk. Dit doen ze op basis van bereik, likes, sleutelwoorden, locatie, topics, etc. van influencers. Door gebruik te maken van een business profiel op Instagram kan een influencer ook zien hoeveel mensen hen volgen na het bekijken van hun verhaal, het aantal clicks op hun profiel, het aantal clicks op een link in hun bio, hoeveel mensen hen ontvolgen na een post, hun bereik, etc.
5. Leer je klanten beter kennen
Influencers hebben ook persoonlijk contact met hun volgers. Dit hangt natuurlijk af van het aantal volgers en hoeveel tijd de influencer hieraan wil/kan besteden. Een micro-influencer heeft een grotere verbondenheid met de volgers. Deze zullen sneller een gesprek aangaan met volgers over een bepaald product, aanbevelingen of tips rond een bepaald onderwerp. Zij reageren ook meer op de reacties onder hun posts. Uit dit contact kan je als merk veel informatie halen over de noden, bezorgdheden en fricties van je doelgroep.
6. Bespaar op je marketingbudget
In België is influencer marketing niet zo duur. De prijs voor een post varieert tussen 100 en 10.000 euro. Dit hangt natuurlijk af van het bereik en het aantal volgers. Naast emailmarketing wordt influencer marketing gezien als de meest kostenefficiënte online tool voor klantenwerving. Een andere goedkope optie is een ruildeal. Hierbij krijgt de influencer gratis producten in ruil voor een post met deze producten.
Wil je meer weten over influencer marketing? Neem dan zeker contact met me op.