• Skip to main content

Joeri Billast - Social Media Strateeg

Krijg Klanten op Social Media

  • Toon me het geheim
  • Over Joeri
  • Blog
  • 5K Club
  • efficado
  • Contacteer mij
  • Go to English site
In gesprek met Barbara Kozanecka, marketing manager bij Eventory

In gesprek met Barbara Kozanecka, marketing manager bij Eventory

9 april 2020 By Joeri

Eventory is een event platform dat je ondersteunt in de interne communicatie en het managen van je evenement. Omdat Eventory mij zo een interessant platform leek, wou ik er graag meer over weten en dit delen met jullie. Dus interviewde ik de marketing-manager van Eventory: Barbara Kozanecka. 

Laat me even wat achtergrondinformatie geven over Barbara. Ze is een Poolse marketeer, haar primaire focus was eerst taal maar ze ontdekte haar interesse voor marketing en PR tijdens haar taalreis. Ze realiseerde zich dat taal haar passie was, maar het was waarschijnlijk geen carrière voor haar. Ze voelde zich geïnspireerd door PR en marketing en besloot daarom dat pad te volgen. Daarbij kwam ze onlangs met een nieuw idee voor eventmarketing.

Wat doet Eventory?

Eventory heeft een platform gecreëerd voor evenementen- en meeting beheer, het is dus voor verschillende soort evenementen. Je hebt dus geen verschillende apps nodig voor al je verschillende evenementen, je vindt elk evenement terug op één platform. Op dit moment werken we ook met conferenties, congressen en summits, maar ook met zakelijke klanten. Ze doen veel interne vergaderingen en interne evenementen en ze gebruiken onze technologie om het hele proces te stroomlijnen voor een betere betrokkenheid. Ze richten zich op de betrokkenheid van evenement bezoekers en een beter contact tussen de werknemers van de organisatie. Op deze manier kunnen ze hun feedback krijgen.

Is Eventory een app of is het een webapplicatie?

Het is een platform voor organisatoren. Het is ook in realtime verbonden met de app. Dus wat je ook op het platform doet, zoals wijzigingen aanbrengen, het wordt automatisch bijgewerkt in de app. De app is zowel in het Engels als in het Pools. Het platform voor de organisator is echter uitsluitend in het Engels. Het is gratis te downloaden op iOS en Android.

Krijg je na deelname aan een evenement ook een melding voor andere evenementen?

Ja, dat is mogelijk. Het hangt vooral af van de organisator en hoe ze het evenement willen communiceren. Als het evenement voor een vergelijkbaar publiek wordt georganiseerd, dan kan men een melding ontvangen. Zoals ik al zei is het belangrijk dat de organisator de communicatie gaande houdt en de community up-to-date houdt. Als een evenement wordt georganiseerd door een andere organisator, is het mogelijk dat mensen niet op de hoogte worden gebracht. Maar je hebt nog steeds de optie ‘ontdekken’ in de app waar je verschillende evenementen kunt opzoeken waarin je mogelijk geïnteresseerd bent.

Zijn er andere bedrijven die hetzelfde doen als jij?

Er zijn concurrenten op de wereldwijde en Poolse markt.

Hoe onderscheidt Eventory zich van de concurrentie?

Je moet mensen blijven entertainen en bezig houden met wat je ook doet. Ook als het binnen het bedrijf is of op een congres. We bieden de standaardfuncties zoals een agenda, zodat mensen precies kunnen weten wat je doet, en je hebt een ingebouwde messenger. We hebben ook een aantal coole functies die andere platformen niet hebben. We richten ons bijvoorbeeld echt op de analyse en op de betrokkenheid. Ik denk dat we misschien de enigen zijn die live vragen opties en stemopties bieden in de app. Dus als een spreker bijvoorbeeld een vraag zou stellen, kun je hierop antwoorden en dan kun je de resultaten live op het scherm zien. We krijgen dit jaar ook een nieuwe functie: we gaan een platform voor tickets lanceren. Om dit te doen zijn we geïntegreerd in Eventbrite. Met deze functie zijn we puur onafhankelijk. Het is erg spannend.

Wat is jouw rol in dit bedrijf?

Als marketingmanager richt ik mij op het aantrekken van klanten en om onze naamsbekendheid te vergroten, omdat we een start-up zijn. We zijn wel al een oudere start-up, omdat we al jaren op de markt zijn. We verbreden nu onze bekendheid op de markt.

Op de Poolse markt?

Concreet, nu wel ja. We denken erover om eerst de Poolse markt af te dekken en daarna uit te breiden. We werken echter al met internationale klanten.

Wat zijn de acties die je onderneemt op digitaal marketingniveau of op social media niveau?

Op dit moment gebruiken we verschillende social media-accounts. We gebruiken Facebook, LinkedIn, YouTube en Instagram. En elk kanaal heeft een ander doel. Instagram is minder formeel, we richten ons vooral op ons bedrijfsleven. Het laat ook een beetje zien van wat we doen, zoals Eventory op tour. Op Instagram publiceren we geen verkoopberichten of iets anders, het lijkt meer op werknemer branding. LinkedIn is puur zakelijk. Soms plaatsen we iets dat iets minder zakelijk is, om te laten zien dat we ook een andere kant hebben. Hierdoor kunnen we ons publiek laten zien dat we gewoon mensen zijn en geen robots achter onze profielen, maar LinkedIn is nog steeds ons belangrijkste zakelijke platform.

Adverteren jullie ook op social media?

We gebruiken wel advertenties op social media, maar geen merkadvertenties. We gebruiken voornamelijk advertenties om een webinar te promoten of als we net een nieuw boek hebben gepubliceerd. Vervolgens richten we ons op de mensen waarvan we denken dat ze geïnteresseerd zijn in onze diensten, om nieuwe mensen uit onze doelgroep aan te trekken.

Dus wanneer mensen de app downloaden, komen ze op je lijst om een bericht te krijgen?

Ja inderdaad. We communiceren met onze gebruikers via content en e-mailmarketing, we praten ook graag persoonlijk met hen. We doen dit om het belang van een relatie tussen ons en onze klanten te benadrukken. We willen niet dat onze communicatie erg mechanisch en robotachtig is. Om dit te doen, ontmoeten we ook graag zoveel mogelijk personen en gaan we graag een gesprek aan. Dit helpt ons om een echte verbinding met onze gebruikers tot stand te brengen, zodat ze het gevoel hebben dat het een verbinding van mens tot mens is en geen communicatie tussen messenger en gebruiker. Dit kan meer tijd kosten, maar het is ook effectiever.

Creëert Eventory ook een community?

Ja. Community is een van onze belangrijkste sleutelwoorden. Een goede community hebben is een grote hulp bij het plannen en promoten van een evenement. De community kan geïnteresseerd zijn in het evenement of ze kunnen er zelf reclame voor maken. Voor de organisator is een community geweldig, omdat je wilt dat dezelfde soort mensen naar je evenement komen. Door gebruik te maken van onze diensten, hebben de organisatoren van evenementen een database met mensen om in hun voordeel te gebruiken. Ze kunnen ook via ons platform communiceren met hun bezoekers voor, tijdens en na het evenement. Op deze manier houden ze de betrokkenheid en communicatie gaande.

Het hebben van een community is een van de pijlers in mijn boek dat ik aan het schrijven ben, dus het is interessant om jouw mening over een community te horen. Jouw platform biedt organisatoren een community waar ze door constant met hen te communiceren meer visibiliteit winnen en daardoor op de voorgrond blijven of in de gedachten van hun publiek.

Natuurlijk wisselen mensen graag van gedachten. Het is heel goed om hen te vragen wat ze leuk vinden en hen de gelegenheid te geven om hun feedback te geven. Het gaat tenslotte om het behagen van jouw klant. Als ze het niet leuk vinden, of niet genoeg geïnteresseerd zijn in wat je verkoopt of zegt, gaat het gewoon niet werken

Een community hebben is geweldig, maar hoe vind je nieuwe klanten? Gebruik je advertenties of posts op sociale media, of gebeurt het doordat mensen je platform delen of hashtags gebruiken?

Voor ons is delen erg belangrijk, zo creëren we naamsbekendheid. Dit gebeurt voornamelijk via LinkedIn, ik deel dan iets op mijn eigen persoonlijke muur, met een extra persoonlijke boodschap. Ik doe dit zodat het geen marketingboodschap lijkt. Ik gebruik webinars heel graag als een vorm van communicatie en marketing. Het zorgt voor een persoonlijk tintje; via het webinar kunnen mensen zien wie ik ben.

Ja, maar je hebt goede content nodig om te delen en te gebruiken in een webinar om mensen je berichten te laten delen, vooral nu er al veel content is op social media.

Inderdaad. Het is erg belangrijk om de juiste content te creëren. Ik was eens op een conferentie in San Diego op de universiteit, en ze spraken er over de content die er is, en hoe onze hersenen ermee omgaan.

Ik denk dat er werd gezegd dat we elke dag 34 gigabytes aan informatie ontvangen, maar dit is niet mogelijk voor een menselijk brein om te verwerken. We filteren dus automatisch heel snel wat we belangrijk vinden of waar we niet op moeten letten. Je zoekt gewoon naar de inhoud die naar jou is gericht. In de loop van de tijd hebben we bannerblindheid ontwikkeld, dit heeft ook effect op billboards. Daarom is de juiste en nuttige content erg belangrijk.

En hoe maak je deze inhoud? Richt je je erop dat mensen willen leren? Of wil je dat mensen gepassioneerd zijn over jouw inhoud?

Het hangt allemaal af van wat je doelgroep wil. Het is dus goed om je doelgroep iets bij te leren, maar het is net zo goed om je doelgroep content te geven over wat ze precies zoeken. Dit doe je door je doelgroep te bestuderen en te analyseren. Ontdek wat ze wel en niet leuk vinden, hun interesses, hobby’s enzovoort. Dit is ook hoe je begint met het opbouwen van je community, als mensen het leuk vinden, komen ze terug voor meer.

Je sprak eerder over webinars, welke webinarsoftware gebruiken jullie?

We hebben een paar verschillende software geprobeerd. Op dit moment gebruiken we graag Zoom.

Ik gebruik Zoom ook maar enkel voor meetings, maar niet voor webinars...

Wel, het is best goed. Het heeft een aantal leuke functies, je kunt bijvoorbeeld een Q en A sessie houden. Dit is geweldig als je veel deelname en betrokkenheid van je publiek wilt. Het is geweldig om in twee richtingen te communiceren met jouw deelnemers. Zoals ik al een paar keer heb gezegd, is dit een belangrijk element voor ons.

Heb je ooit zelf een webinar gedaan?

Ja, ik heb er een paar gedaan. In ons team hebben verschillende mensen ook webinars.

En wat is bijvoorbeeld een onderwerp van jouw webinars?

Een onderwerp waar ik graag over praat, is ervaringsmarketing en hoe je het goed doet. Het is een heel interessant marketinggebied. Ik heb twee voorbeelden die het goed doen en mijn favoriet zijn. Netflix is er een, ze doen het super goed. Ik weet niet hoe ze zulke creatieve marketingideeën blijven bedenken. Het tweede voorbeeld is Red Bull. Ze zijn een geweldige meester in ervaringsmarketing en betrokkenheid. Toen ze de eerste vrije val vanuit de ruimte organiseerden. Of Nederlandse media verrasten toen mensen moesten liften en de enige valuta die ze konden gebruiken waren Red Bull-blikjes. Iedereen deelde het en de media-aandacht was enorm.

Schrijven jullie ook een blog?

Ja, dat doen we, je vindt die op eventory.cc/blog. We publiceren ook in een tijdschrift. We hebben een goede samenwerking met Harvard Business Review Poland. We hebben al verschillende interessante artikelen gepubliceerd. Een interessant artikel ging bijvoorbeeld over effectieve vergaderingen, dus hoe je een effectieve vergadering kunt creëren in een bedrijfsomgeving. We publiceren ook op enkele Poolse portalen die zich richten op marketing.

Meet je de effectiviteit van al je kanalen?

Ja, we proberen bij te houden hoe al onze verschillende kanalen het verkeer op onze website beïnvloeden. Hiervoor gebruiken we een paar verschillende tools. We gebruiken Google Analytics voor onze algemene tracking. We gebruiken ook Heap, dit volgt onze inhoud heel goed op. Een andere tool die we gebruiken is Hotjar, om te zien hoe mensen omgaan met de website.

Af en toe komt het verkeer gewoon van willekeurige plaatsen. Heel vaak zag of hoorde een bezoeker van een evenement iets van de app en dacht “ik moet dit voor mijn bedrijf hebben”.

Dit is ook onderdeel van het opbouwen van een community. Want als je eenmaal deelnemer bent aan een van de evenementen waar wij waren, ben je al een Eventory-gebruiker. 

Is er een quote of iets gerelateerd aan het bedrijf dat je leuk vindt en dat echt je boodschap vertegenwoordigt?

We gebruiken een quote die verband houdt met evenementen, relaties en business. “Relationships are built during events; events build relationships and relationships build business.” Dit is een perfecte samenvatting van waar we voor staan.

Filed Under: Community, Digitale Tools, Online Marketing, Social Media Tagged With: Community, events

  • Toon me het geheim
  • Over Joeri
  • Blog
  • 5K Club
  • efficado
  • Contacteer mij
  • Go to English site

Copyright © 2021 · efficado bv
Wonewei 4, 3360 Bierbeek, Belgium
VAT: BE 0534.541.660
hello@efficado.com
+32 474 623826

Privacy Policy

We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.Ok