• Door naar de hoofd inhoud

Joeri Billast - Social Media Strateeg

Krijg Klanten op Social Media

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site
Hoe start je met TikTok voor je bedrijf?

Hoe start je met TikTok voor je bedrijf?

15 juli 2022 By Joeri

TikTok is een social media app die gelanceerd werd in september 2017. In het begin kon je met de app enkel korte video’s maken die tussen de 3 en 30 seconden duurden, maar dit is ondertussen geüpgraded naar filmpjes van maximaal 10 minuten. Gebruikers kunnen de geplaatste filmpjes liken, er een reactie op plaatsen en zelfs delen met anderen. De app is zowel bij tieners als volwassenen bekend.


Waarom TikTok?
Uit cijfers bleek dat TikTok eind 2021 al meer dan 1,2 miljard maandelijkse actieve gebruikers had, en dit in minder dan 4 jaar. De gemiddelde gebruiker spendeert ongeveer 57 min per dag op de app. De kans is dus heel groot dat ook één van jouw filmpjes viraal gaat, wat dan weer kan leiden tot nieuwe klanten voor jouw business. Blijf zeker verder lezen om tips te krijgen over hoe jij ervoor kunt zorgen dat jouw filmpje viraal gaat!


Hoe start je?
Stap 1: Download de app
Stap 2: Vul je bedrijfsgegevens correct in
Stap 3: Kies een gepaste naam (hou het best op je eigen bedrijfsnaam)
Stap 4: Gebruik je logo of een passende foto als profielfoto
Stap 5: Laat in de bio de gebruikers duidelijk weten wat de activiteit van jouw bedrijf is
Stap 6: Ben je actief op Instagram of YouTube , voeg deze account dan toe aan je profiel

Wat moet ik doen na het downloaden?
Het opstarten van een account is heel eenvoudig, maar bij het maken van content komt wel wat meer kijken. Je moet namelijk de challenges die momenteel viraal gaan volgen, liedjes gebruiken die populair zijn, ervoor zorgen dat de beeldkwaliteit goed is, letten op de omgeving waar je filmt, goede beschrijvingen gebruiken, etc.
Kijk ook zeker eens naar wat bedrijven die in dezelfde niche als jou actief zijn plaatsen. Let er wel op dat je deze content enkel als inspiratie gebruikt, probeer deze niet te imiteren. Enkel bij challenges is dit geen probleem. Wees origineel en laat jouw publiek zien waarom ze voor jou moeten kiezen!. Alle TikToks die je maakt, bewaar je in jouw concepten, zodat je ze later kan uploaden. Probeer zeker je content een week op voorhand te maken, zodat je voldoende video’s hebt om dagelijks te kunnen posten.
Hierna kun je beginnen met het maken van een content-plan. Het is belangrijk dat je bij TikTok dagelijks een filmpje plaatst, maar je moet dit ook goed kunnen volhouden. Het is best om een planning te maken voor minimum twee weken, bijvoorbeeld in een Word document. Bij elke dag schrijf je de datum, het filmpje dat je wil plaatsen en de beschrijving en hashtags die je wil gebruiken.

Hoe heeft efficado het aangepakt?
Toen wij bij efficado waren gestart met het gebruik van TikTok was onze timing perfect: ik ging op dat moment namelijk naar San Diego voor het event Social Media Marketing World 2022. Een uitgelezen kans dus om gebruik te maken van deze reis om content te maken. Het is me gelukt om voor een 10-tal dagen content te maken uit die trip.
Ik heb dagelijks korte filmpjes gemaakt van mijn dag, waarvan mijn team dan later de dagelijkse vlogs gemaakt heeft. Er waren op het event heel veel bekende personen uit de marketingwereld, dus stof genoeg voor interessante content!
We hebben ook een TikTok gemaakt over mijn boek. Hierbij hebben we enkel getoond dat je het boek ook als e-book kan kopen op Amazon.Er werd niet gepraat in de TikTok; we hebben enkel geschreven tekst gebruikt. Verder hebben we ook een paar grappige challenges gedaan, want die konden zeker niet ontbreken.

Dubbele content?
Wat je zeker ook moet weten is dat je de content die je op TikTok maakt ook voor jouw Instagram kunt gebruiken. Je moet er wel voor zorgen dat je bij het opslaan van jouw TikToks het watermerk verwijdert. Het is niet mooi als je het gaat plaatsen op Instagram, en Instagram vindt het trouwens ook niet leuk als dit gedaan wordt.
Hoe doe je dit…? Heel simpel:
Stap 1: Upload jouw filmpje op TikTok zelf
Stap 2: Druk op het pijltje waarmee je het filmpje kunt versturen naar anderen
Stap 3: Druk op link ‘kopiëren’

Stap 4: Open https://savett.cc/en/ in Google, …
Stap 5: Plak de link van de TikTok die je hebt gekopieerd
Stap 6: Zoek het filmpje op en download het
(Een alternatieve tool is SnapTik met dezelfde werkwijze.)
Twijfel zeker niet om jouw content ook op Instagram te plaatsen, want ook daar kunnen je filmpjes viraal gaan..

Wat kun je nog doen?
Volg ons zeker ook op Instagram & TikTok. Zo kun jij misschien wel ideeën krijgen van welke content jij straks wilt gaan maken. Je kunt ons ook steeds bereiken voor vragen of problemen. Veel succes!
TikTok: @efficado
Instagram: @efficado.io

Categorie: Social Media Tags: tiktok

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site

Copyright © 2022 · efficado bv
Wonewei 4, 3360 Bierbeek, Belgium
VAT: BE 0534.541.660
hello@efficado.com
+32 474 623826

Disclaimer
Privacy Policy
Algemene voorwaarden