• Door naar de hoofd inhoud

Joeri Billast - Social Media Strateeg

Krijg Klanten op Social Media

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site
Hoe staat het met jouw socialmediastrategie?

Hoe staat het met jouw socialmediastrategie?

2 juni 2020 By Joeri

In maart werd ik geïnterviewd voor het magazine ‘Ondernemers’ van Voka Vlaams-Brabant. Dit magazine (nummer 4, editie mei 2020) stak vorige week in de brievenbussen. Hieronder vind je de tekst van het artikel.

Maak kennis met Joeri Billast: socialmediastrateeg die ondernemers op weg zet met social media zoals Instagram en LinkedIn. Daarbij gaat hij een stap verder dan louter aanwezig zijn op de kanalen, hij stippelt een heuse strategie uit. Het doel? Hun business doen groeien dankzij authentieke content die zowel likes als reacties, maar ook winst oplevert. Hij is oprichter en zaakvoerder van digital marketing agency EFFICADO en brengt dit jaar zijn eerste boek uit ‘Krijg klanten via social media’.

In de afgelopen 20 jaar verdiende Joeri Billast zijn eerste sporen in organisaties als Telenet en Cegeka én stampte hij BC Square uit de grond, een bedrijf dat zich specialiseert in business intelligence en managementrapportering. “Dat bedrijf heb ik in 2013 verkocht.” Het succes van BC Square was het resultaat van zijn socialmediastrategieën. “Ik heb internet en social media de wereld zien veranderen. Toen ik in 2005 startte met BC Square was een platform als LinkedIn of Facebook lang niet zo populair als vandaag. Ik had op dat moment geen netwerk, maar daar kwam via deze kanalen tot mijn grote verbazing snel verandering in. Ik raakte totaal gefascineerd door deze nieuwe ontwikkelingen en probeerde daar mijn voordeel uit te halen. Met vallen en opstaan maakte ik klanten van mijn volgers en kon ik op die manier mijn business verdrievoudigen op één jaar tijd. Het is eigenlijk die knowhow die ik vandaag probeer mee te geven aan andere ondernemers.” Met zijn eigen digitalmarketingbedrijf EFFICADO staat hij klanten bij als een persoonlijke coach voor het doen groeien van hun business via social media. “Ik help hen aan nieuwe klanten, extra verkoop aan huidige klanten, meer leads, meer inschrijvingen op hun events, … In de tweede helft van vorig jaar heb ik twee collega’s aangeworven waardoor EEFICADO nu een team is dat niet alleen socialmediastrategieën bepaalt, maar ze ook omzet in de praktijk.”

C5

Joeri Billast verzorgt ook opleidingen, seminars, workshops en webinars, voornamelijk gericht op social media voor ondernemers. “Ik bied online producten aan zoals EFFICADO Image Redirect, dat je in staat stelt om meer bezoekers naar je website te leiden via foto’s op social media. Ik zet volop in op het creëren van marketing funnels, waarbij je je doelpubliek stap voor stap dichter naar je toe haalt. Via social media, websites, emoties, verwachtingen, concrete aanbiedingen. Ik maak gebruik van een brede waaier aan technieken en tools, die allemaal min of meer hetzelfde doel beogen: potentiële klanten snel en kostenefficiënt bereiken, interactie creëren met je doelgroep en uiteindelijk komen tot conversie.” En ondertussen schrijft hij ook nog eens aan een boek met de voorlopige titel ‘Klanten via social media’. “Dat boek zou dit jaar zeker nog in de rekken moeten liggen. Ik geef de lezer concrete tips die ze onmiddellijk kunnen toepassen om hun socialmediastrategie te optimaliseren. De rode draad doorheen mijn verhaal zijn de vijf C’s.

De eerste C staat voor Customers. Het is belangrijk om je doelgroep zo specifiek mogelijk te bepalen. Social media zoals Facebook geven je de mogelijkheid om te focussen op bepaalde doelgroepen en andere, niet-relevante doelgroepen uit te sluiten. Voor een efficiënt gebruik van social media is het dus noodzakelijk om je doelgroep te kiezen.

C nummer twee: Competition. Weet wie je concurrenten zijn, hoe zij zich profileren op social media. Alleen zo kan je op zoek gaan naar manieren om ‘anders’ te zijn, eruit te springen. Socialmediaberichten van merken strijden met elkaar om aandacht op de tijdlijnen van consumenten.

Dit zet druk om met de juiste Content, de derde C, te komen. Ik geef klanten altijd de tip met een contentkalender te werken. Dat is een document waarin je precies bijhoudt welke content je op welke dag en welk tijdstip gaat delen. Zo deel je altijd hoogwaardige content met je doelgroep en grijp je niet mis, als je even weinig tijd hebt, of geen inspiratie.

Community is nog zo’n C. Community is the new marketing. Groepen worden steeds belangrijker. In oktober indexeerde Google meer dan 52 miljoen Facebook-groepen. Drie maanden later is dat aantal gestegen tot meer dan 620 miljoen! Facebook-baas Mark Zuckerberg zei vorig jaar nog dat ze werken aan een grote evolutie om de groepen even centraal te plaatsen als onze vrienden. Bekijk je bedrijfspagina op Facebook als je voortuin, je Facebook-groep als je achtertuin. Die laatste is niet voor iedereen, maar voor een groep mensen met een bepaalde interesse, waar ze van gedachten kunnen wisselen en informatie kunnen delen. Ondertussen blijf jij als beheerder en oprichter van zo’n groep een speler in die discussie. Facebook is ook druk bezig is om beheerders, moderators en groepsleden nieuwe tools te geven om deelname aan een groep en het in stand houden van de kwaliteit van de groep makkelijker te maken. Ik verwacht dat er de komende jaren nog veel meer functionaliteiten zullen bijkomen.

De laatste C staat voor Conversion of hoeveel van mijn volgers gaan ook effectief over tot actie. Het wordt alsmaar belangrijker om die cijfers te kennen en ernaar te handelen. Het proces van conversieoptimalisatie kan heel wat opbrengen voor je bedrijf, maar moet wel goed worden aangepakt.”

TikTok en andere trends

Social media blijven zich continu ontwikkelen. Welke trends moet je als ondernemer zeker in de gaten houden? “De app TikTok is waanzinnig populair onder jongeren en dat lijkt de komende tijd niet te veranderen. Integendeel. Maar ook bij andere social media worden videofragmenten en live video steeds belangrijker. Voordelen van live video: het is nog steeds gratis, je hebt vaak geen extra software nodig, je verschijnt sowieso bovenaan de feed en je kan gaan crossposten op verschillende pagina’s tegelijkertijd. Zakelijk gezien komen hier aantrekkelijke mogelijkheden bij, zeker omdat LinkedIn nu ook live video mogelijk maakt. Voorlopig zit dit wel nog in de bètafase en is het aantal mensen dat hiervoor toegang heeft heel beperkt. Ik ben blij me bij die happy few te mogen rekenen. Nog een trend? In 2019 zagen we al de opkomst van de micro- en zelfs nano-influencers: minder volgers, maar wel een grotere betrokkenheid bij hun volgers. Die grote betrokkenheid gecombineerd met (veel) lagere bedragen of sponsoring in natura, maakt het interessant om juist niet te gaan voor de grote en dure influencers. In plaats daarvan is het aan te raden te kijken wie er relevant is en impact maakt in je eigen niche.”

Kwaliteit ↑, kwantiteit ↓

De uitdaging voor de toekomst is volgens Joeri Billast de privacyparadox. “Hiermee bedoel ik dat mensen zich alsmaar meer bewust worden van hun privacy op kanalen als Facebook en Instagram. Op zich geen slechte zaak, maar aan de andere kant verwachten ze ook meer persoonlijke service. Ze willen enkel dingen te zien krijgen die relevant voor hen zijn. Dit kan ook een verklaring zijn voor de verschuiving van alles openbaar delen, naar berichten delen in communities of gesloten groepen. Communities vormen de basis voor social media de komende jaren. Nog iets om mee rekening te houden: mensen gaan meer en meer voor een digital detox.” Deze term verwijst naar het vrijwillig afstand nemen van je digitale toestellen zoals de smartphone, laptop en tablet. Plus alles wat daarbij komt kijken, zoals internet, social media en games. Voor alle duidelijkheid: het betekent niet noodzakelijk dat mensen volledig stoppen met het gebruik van deze zaken, maar ze verminderen hun tijd die ze eraan besteden. “Als consumenten hun online tijd beperken, betekent dit dat ze nog selectiever worden als ze wel online zijn. Als ondernemer betekent dit dat je nog beter je best zal moeten doen om in de smaak te vallen bij consumenten. Kwaliteit van de content wordt dus belangrijker dan kwantiteit.”

Categorie: Digitale Tools, Social Media Tags: interview, ondernemers, voka

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site

Copyright © 2022 · efficado bv
Wonewei 4, 3360 Bierbeek, Belgium
VAT: BE 0534.541.660
hello@efficado.com
+32 474 623826

Disclaimer
Privacy Policy
Algemene voorwaarden