• Door naar de hoofd inhoud

Joeri Billast - Social Media Strateeg

Krijg Klanten op Social Media

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site
Hoe meer visibiliteit krijgen op TikTok?

Hoe meer visibiliteit krijgen op TikTok?

19 juni 2020 By Joeri

Je hebt ze waarschijnlijk al veel zien voorbijkomen op social media: TikTok filmpjes met de bijpassende, populaire liedjes. Het platform is heel snel aan het groeien en op dit moment het meest populaire platform. Je dacht misschien ook tot nu dat TikTok enkel voor tieners was. Maar eigenlijk zitten alle leeftijden ondertussen op het populaire platform. Tieners, twintigers, moeders, vaders, volwassenen, celebrities…

Het is niet alleen leuk voor elke leeftijd, het is ook het ideale platform om jouw business awareness op te vergroten. Je kan bijvoorbeeld je product, dienst, merk promoten of je imago verbeteren. Het is zelfs makkelijker om meer mensen te bereiken via TikTok dan met bijvoorbeeld Instagram, als je het juist gebruikt natuurlijk. Op TikTok telt de gouden regel “content is king” nog meer dan op andere social media. Zorg dus voor kwalitatieve en vooral leuke videos. Buiten de content zijn er nog andere ‘regels’ die je kan toepassen om meer views te krijgen. In dit artikel geven we jou een paar van deze tips om meer succes te krijgen op TikTok. 

Wat is TikTok?

TikTok is een social media platform waar je videos mee kan maken en delen. Je kan videos van 3 seconden tot maximum 60 seconden maken. Je kan de video met de app opnemen of zelf een of meerdere video’s uploaden om ze dan te bewerken en aan elkaar te plakken. Er zijn veel opties voor het bewerken van je video. Je kan de video knippen of inkorten, stem effecten toepassen, veel kleuren filters erop zetten, een voiceover, muziekje, tekst of stickers eraan toevoegen, en zelfs verschillende visuele effecten gebruiken.

Verder kan je andere personen volgen, hun videos liken, delen of erop reageren. Je kan de muziekjes of geluiden die je in een video ziet ook opslaan in je favorieten om erna zelf te gebruiken. Net zoals op Instagram is er op TikTok ook een discover pagina. Hierop zie je populaire hashtags, thema’s en de video’s waarbij deze hashtags geplaatst zijn. 

Op de homepagina van de app zijn er twee indelingen: Following en For You. Op de Following pagina zie je de videos van de gebruikers die jij volgt. Op de For You pagina zie je populaire videos waarvan TikTok denkt dat jij ze leuk zal vinden. Er zit dus ook achter deze app een heel algoritme. 

We geven je hieronder tips zodat je sneller op de ‘For You’ pagina terechtkomt bij verschillende mensen. 

1. Link je profielen

Je kan je Instagram profiel en YouTube account linken aan je TikTok pagina. Zo kan iemand via TikTok doorklikken naar je andere profielen. Een link in bio is momenteel enkel voor een paar populaire TikTok gebruikers beschikbaar. Maar de kans zit erin dat dit binnenkort beschikbaar is voor iedereen. Zo kan je ook via dit kanaal traffic sturen naar jouw website of andere bedrijfspagina’s. 

Je kan via je andere social media profielen ook mensen doorsturen naar je TikTok pagina. Dit hangt er natuurlijk vanaf of je er actief op zal zijn of niet. Als je van plan bent om veel TikTok content te maken dan is het zeker goed om mensen door te sturen naar je TikTok pagina via andere social media.

2. Gebruik hashtags 

Ook op dit kanaal is het gebruik van de juiste hashtags belangrijk! Op TikTok kan je niet zo veel tekst toevoegen bij de beschrijving van je video. De video is de belangrijkste content en moet voor zich spreken, er zou dus niet te veel uitleg bij moeten. Het is dus niet de bedoeling dat je vijftien hashtags erbij zet. Vijf hashtags zijn al meer dan genoeg. Gebruik populaire hashtags om meer weergegeven te worden op anderen hun For You pagina of de discover pagina. 

Gebruik wel de juiste hashtags die bij jouw video passen. Zo weet TikTok over wat je video gaat en kan het aanbevolen worden aan de juiste gebruikers. Gebruik hashtags met het juiste onderwerp of die door de juiste gebruikers (die jij wil bereiken) bekeken worden. Kijk zeker eens op de discover pagina voor inspiratie. Hierop zie je alle populaire challenges uit jouw regio. 

Je kan ook proberen om zelf een hashtag trend beginnen. Je kan dit bijvoorbeeld doen om jouw business te promoten. Een goed voorbeeld hiervan is de #InMyDenim challenge van het merk Guess. Ze deden dit om een nieuwe jeans collectie te promoten. De challenge was dat TikTok gebruikers Guess denim droegen in een TikTok filmpje met het liedje “I’m a Mess” van Bebe Rexha. 

3. Doe challenges

Op TikTok zijn trends en challenges het meest belangrijk. Dit is wat de app zo populair en anders maakt. Een challenges is simpel uitgelegd iets dat je moet nadoen in een video met een bepaald muziekje of geluid. De meest populaire challenges zijn dansjes. TikTok influencers starten deze challenges meestal, daarna doen veel andere gebruikers hetzelfde na met de juiste hashtag. Challenges zijn altijd makkelijk na te doen. De bedoeling is natuurlijk dat zo veel mogelijk mensen het doen dus elke TikTok gebruiker moet het kunnen nadoen. 

Je kan heel originele of creatieve videos maken, maar de meest populaire videos en hashtags blijven die van de challenges. Als je een populair liedje of geluid gebruikt, kan je meer views krijgen. Wanneer een gebruiker op een liedje of geluid klikt, kan hij alle videos zien waarop dit liedje toegevoegd werd. Videos waarop populaire liedjes gebruikt worden, hebben meer kans om vaker getoond te worden aan andere gebruikers. 

4. Algoritme

TikTok houdt de werking van zijn algoritme liever geheim. Er werden nog geen algoritme tips bevestigd door TikTok zelf. Maar er zijn wel meerdere manieren die lijken te helpen, om je meer views te laten krijgen. We leggen er hieronder een paar uit.

Wanneer een TikTok video geplaatst wordt, wordt deze getoond op de For You pagina van een klein aantal andere gebruikers in dezelfde regio. Als deze gebruikers je video lang genoeg bekijken of liken, wordt het aan meerdere mensen getoond. Op TikTok kan je dus een groter aantal views krijgen dan het aantal volgers dat je hebt. Het aantal views, likes, shares en rewatches hebben dus ook allemaal invloed op hoe populair je video wordt. 

Doordat een video getoond wordt aan andere gebruikers binnen dezelfde regio, is TikTok ideaal voor lokale ondernemers. Je spreekt niet alleen mensen aan in jouw regio, je creëert ook meer merk bewustzijn in jouw regio. Als je succes hebt bij lokale TikTok gebruikers, kan je sneller groeien en wordt je video telkens naar een bredere regio gestuurd door de app zelf. 

Het is makkelijker om meer mensen te bereiken via TikTok dan bijvoorbeeld met Instagram. Iets interessant aan TikTok is dat het de videos apart beoordeelt. Ze gaan bijvoorbeeld niet kijken hoe populair je profiel is. Dus als je nog niet veel volgers hebt en weinig views in totaal, maar wel 1 populaire video, dan zal deze video zeker aan meer mensen getoond worden, los van je aantal volgers. Het TikTok algoritme bekijkt al je videos, ook je oudere videos dus. bijvoorbeeld, als een oudere video ineens veel views krijgt door een liedje dat je gebruikt hebt (dat nu populair wordt), dan kan je video nog altijd viraal gaan (best case scenario). 

Vergeet niet de juiste hashtags en liedjes te gebruiken bij je videos om sneller weergegeven te worden bij andere gebruikers. Een hashtag die de meeste ‘TikTokkers’ hiervoor gebruiken is #Foryou, #foryoupage en #fyp. 

Probeer onze tips zeker eens uit en volg efficado op TikTok. Je mag ons altijd je TikTok filmpjes doorsturen, wij zijn alvast benieuwd naar jouw filmpjes!

Categorie: Social Media Tags: tiktok, tips, visibiliteit

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site

Copyright © 2022 · efficado bv
Wonewei 4, 3360 Bierbeek, Belgium
VAT: BE 0534.541.660
hello@efficado.com
+32 474 623826

Disclaimer
Privacy Policy
Algemene voorwaarden