• Door naar de hoofd inhoud

Joeri Billast - Social Media Strateeg

Krijg Klanten op Social Media

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site
Hoe kan je als ondernemer Google My Business gebruiken?

Hoe kan je als ondernemer Google My Business gebruiken?

11 november 2019 By Joeri

Zoals wij allemaal, weten speelt Google een grote rol in zowel onze dagdagelijks leven. Immers wanneer we iets niet weten of wanneer we gewoon meer willen weten over een bedrijf, kunnen we dit gewoon googelen. 

Google is echter veel meer dan een zoekmachine. Ze bieden verschillende tools en mogelijkheden aan. Ik kan uren praten over de verschillende tools van Google, maar het leek me het best om een per een te behandelen. 

Laten het ditmaal hebben over de tool Google My Business (of Google Mijn Bedrijf). Meer bedrijven zouden deze tool moeten gebruiken, het is niet alleen nuttig om je business meer vindbaarheid te geven in de zoekresultaten van Google, maar het is veel meer. Laten we hier een beetje dieper op ingaan en een enkele handige tips geven hoe we Google My Business het best kunnen benutten.  

Wat is Google My Business?

Als een klant je bedrijf intikt op Google, komen er altijd een verschillende zoekresultaten van jouw bedrijf naar boven, maar vaak ook van jouw concurrentie. Veel van deze resultaten heb je niet zelf onder controle, maar de informatie in Google My Business wel. Deze tool geeft je de mogelijkheid om de gegevens van jouw bedrijf in te voeren, zodat ze in zoekresultaten van Google duidelijk worden weergegeven. 

Wat kan je nu precies zien? Wel als een klant of een mogelijke klant jouw bedrijf opzoekt, verschijnt er een rechterkolom met jouw bedrijfsprofiel. Dat is een overzicht van alle gegevens dat jij hebt willen weergeven. Bijvoorbeeld, een overzicht met openingsuren, contactinformatie, foto’s en/of een directe link naar je website. Jouw bedrijf is verder ook direct gelinkt met Google Maps, zodat de klant ook een routebeschrijving krijgt. 

Google Business

Google My Business geeft je ook de kans om berichten te plaatsen en je kunt ook zien wat jouw bezoekers doen. Hiermee bedoel ik dat de tool toont welke zoekopdrachten er gebruikt zijn om je bedrijf te vinden, hoeveel verzoeken voor een routebeschrijving er zijn geweest, welke foto de meest aandacht krijgt enz.

Wat ook een leuk voordeel is, dat je bedrijfsprofiel wordt ook getoond kan worden als mensen naar gelijkaardige bedrijven zoeken.  Klanten kunnen eveneens reviews toevoegen aan je bedrijfsprofiel. Als bedrijf kan je daar direct op reageren en met je klant communiceren. Google My Business geeft ook de mogelijkheid tot een “booking button”. Klanten kunnen door op de knop te drukken, rechtstreeks een afspraak met je maken.  Google My Business biedt tenslotte ook een mobiele app aan, waardoor je de keuze hebt om op de browser of de app te werken. 

Waarom zou je Google My Business tool gebruiken? 

Eerste voordeel is dat de tool gratis is. Het is ook een aanvulling van je reeds  bestaande website. Het geeft jouw bedrijf meer zichtbaarheid op Google, je zaak  valt ook meer op omdat deze rechts verschijnt op het scherm. 

Je kan alle gegevens van je bedrijf beheren van uit 1 locatie, het is makkelijk om alles aan te passen, zo kan je klant altijd een up-to-date versie zien. Je beslist ook welke informatie je klanten kunnen zien. Met deze tool bereik je niet alleen bestaande klanten, maar ook alle mensen die je bedrijf in Google ingeven. 

7 Tips voor het gebruik van Google My Business

Tenslotte geef ik je nog enkele tips om jouw profiel op Google My Business best te benutten:

  1. Voeg foto’s van je bedrijf toe. Foto’s geven je bedrijf een personal touch en geeft de klant een duidelijk beeld van wie jullie zijn. 
  2. Bedrijfscategorieën zijn belangrijk, voeg er zeker eentje toe aan je bedrijfsprofiel. Dit zorgt ervoor dat mensen jouw bedrijf ook vinden als een bepaalde categorie opzoeken. 
  3. Blijf je bedrijfsprofiel zeker updaten, zodat klanten nooit de verkeerde informatie zien. 
  4. Als je openingsuren hebt voor jouw bedrijf, voeg ze dan zeker toe. Dit geeft de klanten een duidelijk overzicht van wanneer ze bij jou langs kunnen komen.
  5. Voeg jouw telefoonnummer en link naar je website toe. Dan moet de klant alleen maar op de knop drukken om je te bellen of komt hij direct bij jouw website uit.
  6. Deel jouw adres op Google Maps. Dit maakt het gemakkelijk voor de klant om jouw bedrijf direct te vinden en te kunnen bezoeken.
  7. Reageer altijd op reviews van klanten. Of ze nu negatief of positief zijn, toon het goeie voorbeeld met duidelijke communicatie.

Zoals je kan zien, is Google Business toch wel een handige tool en het is een goeie start om jouw vindbaarheid in Google te verbeteren. Doe er je voordeel mee!

Categorie: Online Marketing

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site

Copyright © 2022 · efficado bv
Wonewei 4, 3360 Bierbeek, Belgium
VAT: BE 0534.541.660
hello@efficado.com
+32 474 623826

Disclaimer
Privacy Policy
Algemene voorwaarden