In deze moeilijke tijd van Covid-19 zijn we ons allemaal gaan realiseren hoe handig het is om een online winkel hebben. Ik hoor je vragen of je zonder gedoe en knowhow van het bouwen van een website, een online winkel kan bouwen? Het antwoord is “ja”.
Een interessante mogelijkheid is immers een Facebook-winkel. Het is bovendien gratis. Het is ook een manier om jouw winkel een grote naamsbekendheid te geven dankzij het groot aantal mensen die Facebook en Instagram gebruiken. Ja je leest het goed, ook via Instagram kun je klanten toegang geven tot je Facebook-winkel.
Je kan de producten die je wil laten zien uit je catalogus kiezen en vervolgens het uitzicht van je Facebook-winkel aanpassen aan je merk en bedrijf. Met een Facebook-winkel kun je nieuwe verkopen genereren, promoties aanbieden en tegelijk bouw je dus ook aan je naamsbekendheid en herkenning.
Elke ondernemer kan zijn bedrijf zo online kan brengen en contact kan leggen met klanten waar en wanneer het hen uitkomt, dit ongeacht zijn grootte of budget.
Het spreekt voor zich dat het betrekken van jouw Facebook-community een geweldige manier is om jouw business te laten groeien. Facebook maakt het je gemakkelijk om gebruikers te targeten op basis van hun demografische behoeften, zoals hun specifieke interesses, voorkeuren en gedragspatronen. Dit maakt het delen van jouw content ook comfortabeler.
Hoe begin je hier nu aan?
Mogelijkheid 1: Verbind Facebook met Shopify
Hoewel je jouw producten alleen op Facebook en Instagram kan adverteren en verkopen, kiezen sommige ondernemers ervoor om een eCommerce-platform te gebruiken. Met Shopify heb je een wat meer gestroomlijnd proces dan wanneer je alleen Facebook en Instagram gebruikt.
De winkelervaring op Shopify is snel en naadloos, zodat klanten snel het juiste product in jouw Facebook-winkel kunnen ontdekken en het afrekenen in jouw Shopify-shop kunnen voltooien. En met de integratie van Shopify blijven jouw producten, voorraad en backoffice perfect synchroon met jouw Shopify-shop, zodat je jouw winkel op één plek kan runnen terwijl je via meerdere kanalen verkoopt.
Shopify biedt ook aanpasbare websites, zodat je eenvoudig jouw merk kan opbouwen, ook al weet je niets van webdesign. Shopify beheert al jouw marketing-, betalings- en verzendopties, dus alles wat je nodig hebt, is op één plek te vinden.
Er zijn echter maandelijkse abonnementskosten voor Shopify, die variëren op basis van het Shopify-pakket dat je kiest. Je kan dit beschouwen als jouw ‘huur’ als je dit vergelijkt met een fysieke winkel.
Mogelijkheid 2: Gebruik gewoon Facebook en Instagram
Als je extra kosten wilt besparen, vooral als je nog maar net bent begonnen met verkopen, kun je je bespreken tot de mogelijkheden die beschikbaar zijn op Facebook en Instagram.
Je kan op beide kanalen verkopen zonder Shopify te gebruiken. Facebook heeft een nieuwe functie waarmee je producten kan adverteren en verkopen zonder het gebruik van een eCommerce-platform. Zodra je jouw Facebook-catalogus hebt opgezet, kan je beginnen met het verkopen van jouw producten op Facebook. Je kan ook “getagde” berichten maken op Instagram die rechtstreeks linken naar de producten in jouw Facebook-catalogus.
Je hoeft dus niet per se Shopify te gebruiken om jouw producten te verkopen, maar gezien de betalingsfunctie op de Facebook-shop momenteel alleen beschikbaar is in de VS, is Shopify een goeie oplossing voor dat probleem. Anderzijds kun je mensen ook doorverwijzen naar een chatbot of een persoonlijk bericht, waar je hen meer informatie over het product geeft en hen vervolgens vraagt om via overschrijving te betalen. Hiervoor kan je PayPal of Payconiq gebruiken, maar dit is dan eerder handmatig.
Het voordeel van zowel PayPal als Payconiq is dat je niemand jouw bankgegevens hoeft te geven en dat je klant weet dat het veilig is om geld over te maken.
Instagram Shop
Instagram heeft ook Facebook bijgehaald door je ook de mogelijkheid te geven om producten via zijn platform te verkopen.
Instagram biedt een nieuwe manier om producten te ontdekken en te kopen in Instagram Explore (druk op de zoekknop). Je kan je laten inspireren door de collecties van @shop of door selecties van jouw favoriete merken en makers bladere en te filteren op verschillende categorieën.
Op dit moment is de online betalingsfunctie alleen beschikbaar in de VS, maar als je jouw Instagram-winkel verbindt via Shopify, (dit gebeurt op een vergelijkbare manier als Facebook-winkel), kun je mensen producten laten kopen en betalen via Shopify.
Je kan een Instagram-winkel maken via Instagram zelf, als je een zakelijk account hebt of via de Facebook Bedrijfsmanager. Voor beide manieren moet Instagram-winkel verbonden zijn met je Facebook-winkel, dus je hebt eerst een Facebook-winkel nodig.
Een Instagram-winkel verschilt wel van een Facebook-winkel. Op Facebook heb je een apart gedeelte op je pagina waar je je winkel kan vinden. Als iemand op een product klikt, wordt hij naar de winkelwebsite gestuurd. Op Instagram kan je een post maken waarin je jouw producten kan “taggen”. Als iemand op een tag klikt, wordt hij naar een aparte pagina op Instagram gestuurd met meer details over het product en wordt ie vervolgens van daaruit naar de productwebsite gestuurd..
Conclusie
Zoals je kon lezen, zijn er manieren om een online winkel te bouwen, zonder dat je jee zorgen hoeft te maken dat je niet over de knowhow beschikt of dat het te duur is. Geef de Facebook-winkel een kans en kijk wat het voor je en jouw producten kan betekenen. Als je hulp nodig hebt, neem dan contact op met mij en ik zal je er doorheen leiden.
Boek gerust een gratis call via de knop ‘Book in my diary’ op de homepage van onze website www.efficado.com.
Veel succes!