Drie manieren om meer te halen uit Facebook (uit Perstablo Magazine)

Dit artikel verscheen in Perstablo Magazine nr. 02 - augustus-september 2018, in mijn vaste rubriek 'DIGITAL CORNER'. 

Klik hier om het originele artikel te lezen.

Facebook is dit jaar al vaak in het nieuws geweest. Je kan vòòr of tegen zijn, maar het blijft een fantastische tool om in contact te blijven met je doelgroep. Je zal ook misschien wel gehoord hebben dat posts op je bedrijfspagina op Facebook veel minder getoond worden dan vroeger? Sommigen spreken reeds over “Facebook zero” waarbij het in de toekomst zo zou zijn dat de posts van je bedrijfspagina binnen enkele jaren niet meer getoond worden tenzij je ervoor betaalt. Nu zover zijn we voorlopig nog niet.

Met de juiste aanpak kan jouw zaak profiteren van deze veranderingen en de basis leggen voor succes in de 2de jaarhelft. Hieronder geef ik je alvast drie manieren om ervoor te zorgen dat jouw zaak zichtbaar blijft in de gewijzigde newsfeed van Facebook.

1. Ga bewuster om met je Facebook-posts

Om vandaag op te vallen in de newsfeed van Facebook moet je gebruik maken van een geplande aanpak. Onthoud dat het nieuwe algoritme prioriteit geeft aan kwaliteit boven kwantiteit, dus als je weinig reacties krijgt op je Facebook posts, overweeg dan deze richtlijnen:

  • Maak posts die mensen graag delen door gebruik te maken van story-telling.
  • Schakel over naar video in vierkant formaat. Dit formaat presteert altijd beter dan video's die worden gedeeld in het standaard liggend formaat.
  • Video’s worden op Facebook vaak bekeken met het geluid uit (voor mobiele video is dit zelfs 85%), dus benadruk je boodschap door tekst toe te voegen.


2. Maak doelgerichte videoadvertenties

In tegenstelling tot traditionele tv-commercials, bieden Facebook-videoadvertenties een kosteneffectieve aanpak voor het vermarkten van je producten of diensten. Een video laten maken en deze daarna boosten via een Facebook-advertentie kan je naamsbekendheid vergroten en je helpen een nieuw publiek te bereiken. Om dat te doen, moet je wel beslissen op welke manier je jouw advertentie precies plaatst.

Er zijn twee manieren om te investeren in videoadvertenties op Facebook: een Facebook post promoten en een campagne uitvoeren via Facebook Ads Manager.

Van de twee is Facebook Ads Manager de krachtigste tool. Hoewel de ‘ Promoten’-knop nog steeds waarde biedt door het bereik van jouw zaak te vergroten, kan je met de Facebook Ads Manager effectiever targeten. Weet je niet zeker hoe hieraan te beginnen? Hier zijn enkele tips.

  • Probeer de stap-voor-stap wizard van de Ads Manager. Deze optie begeleidt je bij het kiezen van de doelstelling, het budget, de inplanning en meer van je Facebook-advertentie.
  • Maak een “lookalike”-publiek aan door het uploaden van je klantenlijst en/of andere personen die hiervoor toestemming hebben gegeven (cfr. mijn artikel over de GDPR in het vorige Perstablo magazine). Door goed na te denken over je doelgroep, kun je jouw bereik vergroten en de resultaten van je campagne verbeteren.
  • Volg realtime op hoe je videoadvertenties presteren met behulp van de advertentierapportage. Dit kan je bijvoorbeeld helpen beslissen of je meer wil besteden aan een advertentie die bijzonder goed presteert. Door te testen welke video-advertenties de meeste betrokkenheid genereren, kun je bovendien ook je doelgroep beter begrijpen, zodat je inhoud kan maken die zij leuk vinden en delen.


3. Gebruik Facebook Live toe om gesprekken op gang te brengen.

Begin dit jaar verklaarde Adam Mosseri, directeur van de Facebook Newsfeed, dat berichten die een gesprek tussen mensen genereren, hoger worden weergegeven in de newsfeed. Live-video's leiden bijvoorbeeld vaak tot discussies tussen kijkers op Facebook. 

Hierbij 3 voorbeelden van hoe je Facebook Live kan inzetten:

  • Beantwoord in realtime vragen van je klanten. De kans is groot dat je al het soort vragen kent dat zij hebben. Begin met een paar veelgestelde vragen en geef vervolgens de kans aan de kijkers om andere vragen te stellen.
  • Doe een ​​aankondiging over je zaak.
  • Introduceer een product waar jouw klanten misschien vragen over hebben.


Op deze manieren wordt je publiek betrokken en zal het ook meer geneigd zijn te interageren met jouw content.

Hoewel het lijkt alsof de wijzigingen aan het Facebook-algoritme de zakelijke pagina’s kraken, is het niet nodig dat je de handdoek in de ring gooit. De strategieverschuiving van Facebook is niet het einde van de wereld voor kleine bedrijven. In werkelijkheid zijn er nu zelfs meer mogelijkheden  om prospecten en klanten met video te targeten. En als je de bovenstaande strategieën op de juiste manier toepast, kunt je niet alleen de nieuwste wijzigingen van Facebook overleven, maar je zaak er ook mee doen groeien!

Spread the Word