• Door naar de hoofd inhoud

Joeri Billast - Social Media Strateeg

Krijg Klanten op Social Media

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site
12 tips voor marketing met  Pinterest

12 tips voor marketing met Pinterest

4 juli 2019 By Joeri

Laten we het ditmaal eens hebben over Pinterest.  Deze site functioneert als digitaal prikbord. De gebruiker kan over het hele web afbeeldingen zoeken en vervolgens op een van de aangemaakte ‘borden’ bewaren om later eventueel uit te proberen of te kopen. De website en de mobiele applicatie zijn met name in trek bij vrouwen (ongeveer 80% van de gebruikers).

De ideeën die mensen op het web vinden en op Pinterest bewaren noemen we ‘pins’. Elke pin verwijst terug naar de oorspronkelijke website. 

Voor de meeste ondernemers is Pinterest nogal verwarrend. Ze weten vaak wel hoe het voor persoonlijke doeleinden te gebruiken, maar het gebruik ervan voor marketing lijkt onmogelijk. 

Volg deze eenvoudige tips en ontdek wat Pinterest kan betekenen voor jouw business.

1. Open een zakelijk account

Sommige ondernemers gebruiken een standaard Pinterest-account voor hun business. Echter het een goed idee om een zakelijk account te openen. Hierbij krijg je immers toegang tot waardevolle analytics, waardoor je vanalles over je publiek te weten kan komen, bv. waarop reageren mensen en wat negeren ze. Door deze informatie slim te gebruiken, ga je meer uit je account halen.

2. Zorg dat mensen je pins kunnen vinden

Pinterest laat je toe om een beschrijving toe te voegen voor elke pin die je plaatst en elke bord dat je aanmaakt. Maak werk van gedetailleerde en specifieke beschrijvingen, zodat men je content gemakkelijk kan vinden. Hierdoor verschijnen je pins in de zoekresultaten van de site, als mensen op jouw sleutelwoorden zoeken.

3. Toon je producten in actie

Niemand wil een foto zien met alleen een product. Als je bijvoorbeeld elektrische fietsen verkoopt, denk je dan dat mensen op Pinterest een foto van alleen maar een fiets willen zien? In plaats daarvan willen ze een foto zien van een persoon die de fiets gebruikt in een aangenaam kader. Je maak je foto’s boeiender als je context toevoegt. Dit stelt mensen in staat om jouw producten te visualiseren. Deze eenvoudige truc kan je verkoop zeker stimuleren.

4. Voeg links toe

Als mensen op Pinterest een product zien dat ze willen kopen, willen ze op de afbeelding kunnen klikken en naar de pagina van het product kunnen gaan. Dat betekent dat je links moet toevoegen aan je pins. Upload je pin en voeg vervolgens de link naar je website toe.

5. Laat anderen het pinnen voor je doen

Het is goed om zelf je eigen pins te plaatsen, maar je kunt nog meer resultaten krijgen door je klanten zelf wat pinning te laten doen. Zet een Pinterest-bewaarknop naast de verschillende producten op je site. Dit zal mensen aanmoedigen om je items vast te pinnen op hun eigen Pinterest-borden. Daarmee wordt je bereik enorm uitgebreid. Je bereikt dan niet alleen je eigen volgers, maar ook de volgers van je klanten.

6. Cross-promotie

Pinterest is een geweldige marketingtool, maar heeft niet hetzelfde bereik als Facebook en andere social media. Daarom is het belangrijk om je pins op andere sites te cross-promoten. Je Pinterest-account krijgt op die manier meer volgers en je pins zullen meer gedeeld worden.

7. Voeg een bord toe voor testimonials

Sociaal bewijs maakt het veel gemakkelijker om producten te verkopen. Zorg voor sociaal bewijs op Pinterest door een bord vol testimonials toe te voegen. Zet de testimonials in beeldformaat en plak ze op het bord.

8. Maak unieke borden

Sommige ondernemers maken standaardborden voor hun producten. Ze hebben bijvoorbeeld een bord met de titel ‘Elektrische fietsen’ en een ander met de naam ‘Accessoires’. Dat is behoorlijk saai. Probeer creatiever te zijn door borden te maken over onderwerpen mensen willen zien, bv. ‘Avontuurlijke fietstochten’.

9. Toon een deel van jezelf of van je bedrijf

Je Pinterest-account zou niet alleen over producten mogen gaan. Je kan ook een persoonlijke kant laten zien. Wanneer je dit doet, verlaag je de drempel om contact met jou te maken. Dat betekent dat je kunt verwachten meer re-pins te krijgen en meer omzet te genereren.

Beelden achter de schermen zijn hiervoor perfect. Je kan mensen laten zien die je producten maken of op kantoor of in je winkel werken. Je kunt ook verhalen vertellen met je afbeeldingen, dus maak een hele reeks persoonlijke foto’s.

10. Overweeg om prijzen toe te voegen

De meeste mensen willen weten hoeveel iets kost vooraleer ze de moeite nemen om een ​​website te bezoeken. Denk erover na om prijzen toe te voegen aan je beschrijvingen. Pinterest maakt dit eenvoudig om te doen. 

Een idee dat hierbij aansluit is om couponcodes te pinnen. Houd er rekening mee dat pins niet verlopen op Pinterest, dus voeg couponcodes toe die geen vervaldatums hebben.

11. Voeg een watermerk toe aan je afbeeldingen

Wanneer andere jouw afbeeldingen willen re-pinnen, wil je dat hun volgers weten dat de afbeelding van jou is. Je kan dit bereiken door een watermerk aan je afbeeldingen toe te voegen. Dit kan een logo, een URL of de naam van je bedrijf zijn. Wanneer mensen de afbeelding zien, koppelen ze deze aan jouw merk. Veel van die mensen zullen zelfs je Pinterest-account of website bezoeken voor meer informatie.

12. Interageer met je volgers

Wanneer mensen je afbeeldingen re-pinnen, moet je ze bedanken. Als ze commentaar geven op je pins, reageer dan zelf ook. Als je een hoge mate van betrokkenheid wil bereiken die ervoor zorgt dat je pins in populariteit toenemen, moet je met je volgers interageren.

Veel succes met deze tips!

Joeri

Categorie: Social Media Tags: marketing, pinterest, tips

  • Het geheim
  • Over mezelf
  • Mijn blog
  • Mijn boek
  • Mijn podcast
  • efficado
  • Contacteer me
  • Go to English site

Copyright © 2022 · efficado bv
Wonewei 4, 3360 Bierbeek, Belgium
VAT: BE 0534.541.660
hello@efficado.com
+32 474 623826

Disclaimer
Privacy Policy
Algemene voorwaarden